«ایران» از ورود مجدد ایرلاینهای خارجی گزارش میدهد
بازگشت امید از آسمان
گروه اقتصادی / طی چند وقت اخیر خبرهای خوبی از وضعیت حملونقل هوایی کشور شنیده میشود؛ روز گذشته سازمان هواپیمایی کشوری بهصورت رسمی اعلام کرد که پروازهای شرکتهای هواپیمایی خارجی بتدریج در حال برقرار شدن است و کشورهایی که قبلاً در آسمان ایران تردد داشتند یا در فرودگاه های کشورمان مینشستند، میخواهند برگردند.
این خبر برای اقتصاد تحریمی ایران بسیار رضایت بخش است چرا که بواسطه برگشت شرکتهای هواپیمایی امکان جابهجایی بار فراهم خواهد شد و تولیدکنندگان با سرعت بیشتری میتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنند و این مهم در شرایطی که کشور و البته سایر کشورها در موج دوم شیوع کرونا هستند، برای فعالان اقتصادی باعث امید و انگیزه میشود. طی ماههای اخیر و از روزی که شرکتهای هواپیمایی خارجی تصمیم گرفتند در آسمان ایران تردد نکنند یا در فرودگاه امام نشست و برخاست نداشته باشند، خیلی از تولیدکنندگان متضرر شدند چرا که نمیتوانستند قطعات مورد نیاز خود را در اسرع وقت تأمین کنند.
اعضای اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارند که برگشت شرکتهای هواپیمایی خارجی را باید به فال نیک گرفت و برای ماندگار شدن آنها تسهیلاتی در نظر گرفت تا بخش خصوصی بواسطه حضور این مجموعهها بتواند میزان تولیدات خود را افزایش دهد. آنگونه که مهر گزارش داده، مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری از شروع مجدد و افزایش تدریجی پروازهای شرکتهای هواپیمایی خارجی به کشور خبر داده و گفته است: نظارت و بازرسیهای مستمری بر رفتار فرودگاهها و ایرلاینها صورت میگیرد تا بتوانیم بر اساس پروتکلهای ابلاغی بهداشتی در حوزه هوایی رفتار کنیم.
او درباره اینکه چگونه میتوان به شرکتهای هواپیمایی خارجی اطمینان داد که آسمان ایران امن است و هیچ مشکلی وجود ندارد و از طرفی شیوع ویروس کرونا برای شرکتهای هواپیمایی مشکل ایجاد نمیکند، تصریح کرد: مذاکراتی با برخی کشورهای اروپایی برای رفع نگرانی و اطمینان دادن در خصوص فضای ایران صورت گرفته است. دهقان افزود: بازگشت مجدد ایرلاینهای بینالمللی به کشور پس از بحران ناشی از کرونا نشانه اقدامات مثبت و ایمنی و امنیت فرودگاهها و فضای ایران است.
اعضای اتاق بازرگانی بر این باور هستند که تجارت زمانی تقویت میشود که بتوان شرایط برای صادرات کالا را فراهم کرد. آنها میگویند کالاهایی که فسادپذیری بالایی دارند بهدلیل محدودیت پروازهای ایران نمیتوان آنها را صادر کرد و ادامه این روند باعث از دست دادن مشتریان خارجی میشود. لذا سازمان هواپیمایی بایستی شرایطی را فراهم کند تا حمل بار کالاهای فساد پذیر با شرایط مناسبی صورت گیرد و قطعاً این امر با حضور شرکتهای هواپیمایی خارجی میسر خواهد شد. خواسته فعالان بخش خصوصی این است که دولت به ایرلاینهای خارجی تسهیلات بدهد و با در نظر گرفتن مشوقهای مناسب وضعیتی را فراهم کند که تمام ایرلاینهایی که از ایران رفتند، برگردند.
راههای افزایش فعالیت ایرلاینهای خارجی
سیدعلی حسینی
نایب رئیس کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران
برگشت شرکتهای هواپیمایی خارجی به ایران تأثیر بسیار مثبتی در اقتصاد حملونقلی ایران دارد چرا که به غیر از تسهیل برای مسافرتهای مردمی میتوان شاهد نشست و برخاست هواپیماهای باری در فرودگاه امام و سایر فرودگاه های بینالمللی کشورمان باشیم. با افزایش ورود شرکت ها و ایرلاینهای هواپیمایی خارجی به ایران میتوان قطعات حساس و مورد نیاز تولید مانند ماشین آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه برخی از کارخانجات و... را با شرایط مناسبی تأمین کرد.
ورود هواپیماهای باری ایرلاینهای خارجی به ایران مزیتهای متعددی دارد که یکی از آنها پایان دادن به انحصار است. با خروج برخی از ایرلاینهای خارجی از آسمان ایران، بهصورت غیر مستقیم نرخ کرایه حمل کالا به سمت رقابتی شدن میرود. پیش از این به جهت محدودیت شرکتهای هواپیمایی صاحبان کالا مجبور بودند که هر قیمتی را که شرکت هواپیمایی میدهد، بپذیرند و این امر باعث شده بود نرخ کرایه حمل کالا بهصورت هوایی افزایش پیدا کند اما اکنون به سمت انحصارشکنی در این بخش در حال حرکت هستیم. تقاضا در بازار زیاد است لذا حضور بیشتر ایرلاینهای خارجی به کاهش قیمت حمل بار کمک خواهد کرد.
امارات پروازهای خود به سمت ایران را آغاز کرده و ترکیش ایر هم میخواهد به سمت افزایش پروازهای خود بهسمت ایران حرکت کند؛ بدین جهت میتوان امیدوار بود که با شرایط بهوجود آمده تولیدکنندگان در نهایت کرایه حمل کمتری پرداخت خواهند کرد. از آنجا که ایرلاینهای خارجی تحریم نیستند امکان واردات و صادرات کالا با شرایط بهتری برای تجار ایرانی میسر خواهد شد. شرکت هواپیمایی ایران تحریم شده و شرکت ایران ایر هم با محدودیت به کشورهای خارجی میرود لذا پروازهای خارجی میتواند بخشی از محدودیتها را بکاهد.
برای آنکه شرکتهای هواپیمایی خارجی برای نشست و برخاست در فرودگاههای ایران رضایت داشته باشند و به سمت افزایش فعالیتهای خود بروند دو پیشنهاد دارم.
اول آنکه میتوانیم ایرلاینهای خارجی را از 10 درصد هزینهای که سازمان راهداری میگیرد، معاف کنیم؛ یکی از دلایلی که رقم 10 درصد از شرکتهای هواپیمایی خارجی گرفته میشد حمایت از ایرلاینهای ایرانی بود ولی در مقطع فعلی (تحریم و شیوع کرونا) به ایرلاینهای خارجی و گسترش فعالیتهای آنها نیاز داریم. دوم تخفیف در هزینه گمرکی و فرودگاهی است، این امر باعث تقویت حمل بار از طریق هوا و کاهش قیمت تمام شده کالا خواهد شد.
انتقاد وزیر نیرو از معطل ماندن تصویب برنامه آمایش سرزمین
وزیر نیرو گفت: ۴۰ سال است که هنوز در حال تصویب برنامه آمایش سرزمین هستیم؛ جایی که همه بخشها یاد بگیرند با هم کار کنند و یک صورت مسأله واحد وجود داشته باشد. رضا اردکانیان با بیان اینکه «وزارت نیرو بهعنوان دستگاه دستاندرکار آب و انرژی نیازمند یک ارتباط سازمان یافته با همه مردم است»، گفت: شاید 10 تا 15 سال از شروع دوره این مدیریت که از آن بهعنوان مدیریت توأمان عرضه و تقاضا یاد میشود دور هستیم./تسنیم
تولید بیش از یک میلیون تن دانههای روغنی و علوفه
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس برنامه دولت، تابستان امسال تولید بیش از یک میلیون تن دانههای روغنی و علوفه در دستور کار قرار دارد تا از واردات این محصولات جلوگیری کنیم. عباس کشاورز افزود: با توجه به ضرورت تقویت امنیت غذایی کشور و مشکلات تأمین از طریق واردات بخش کشاورزی برنامههای یکساله هم برای تابستان و هم کشت پاییزه تهیه و در اختیار دولت قرار داده شده است. وی افزود: بذر کافی همراه با نهادهها برای کشت پاییزه تدارک دیده شده که کشاورزی خوبی را در پاییز داشته باشیم./ایلنا
افزایش ۸ درصدی صادرات محصولات ایرانی به امارات
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات به امارات در سه ماهه ابتدایی امسال با حدود هشت درصد افزایش از ۹۰۰ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل، به یک میلیارد دلار رسید. فرزاد پیلتن افزود: بررسی آمارها نشان میدهد در دوره مذکور از نظر وزنی نیز صادرات به کشور امارات حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است و از حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است./ایرنا
شناسایی افرادی که مالک بیش از ۹۰ واحد مسکونی در تهران هستند
وزیر راه و شهرسازی گفت: با ایجاد بستری از دادهها که از طریق سامانه املاک و اسکان ایجاد شده، مشخص شد که افرادی مالک بیش از 80 تا 90 واحد مسکونی فقط در تهران هستند. محمد اسلامی اظهار داشت: قیمتها دربازار مسکن واقعی نیستند و بازار دچار التهاب شده و قیمت مسکن حباب دارد. وی ادامه داد: در اندازهگیری سهم ارز در کالا و خدمات میبینیم که کالا و خدمات وابستگی صد درصدی به ارز ندارند. برای مثال در بخش ساختمان چه وابستگی ارزی داریم؟ اتفاقی که در بازار مسکن رخ داد متأثر از حرکت نرخ ارز و همپیمایی آن با نرخ تورم بود که بازارهای موازی هم مانند سکه، طلا و... دچار همین وضعیت شدند. وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی قیمتها در بازارهای موازی بالا میرود باعث میشود که در سایر بازارها هم شاهد رشد قیمتها باشیم و با افزایش قیمتها در سایر بازارها، عدهای قیمت دارایی خود مانند مسکن را هم افزایش میدهند اما نکته مهم در بازار مسکن این است که میزان معاملات نسبت به سال گذشته 70 الی 80 درصد کاهش یافته، در این شرایط مگر میشود کسی از صحت و سقم وضعیت مسکن در بازار صحبت کند./ایلنا
خودروسازان هر ۳ ماه یکبار میتوانند درخواست افزایش قیمت دهند
رئیس شورای رقابت با تأکید براینکه شورای رقابت امسال تکلیف دستورالعمل قیمتگذاری خودرو را مشخص کرده است، گفت: برای آن دسته از خودروهایی که قیمت پایه نداشته و جدید تولید شدهاند شورای رقابت روش کلینیک را در قیمتگذاری اجرایی میکند. رضا شیوا با اشاره به اینکه شورای رقابت به خودروسازان این اجازه را داده است که هر سه ماه یک بار با توجه به تغییرات قیمتی هزینههای تولید درخواست محاسبه نرخ تورم بخشی را از بانک مرکزی داشته باشند، اظهار داشت: برهمین اساس اگر خودروسازان خواستار تغییر قیمتی محصولات خود آن هم هر سه ماه یک بار باشند باید درخواست خود را به وزارت صنعت اعلام و با دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تصمیم نهایی در مورد تغییر قیمتها توسط ستاد تنظیم بازار گرفته شود./تسنیم
افزایش مشاغل ناپایدار بدون بیمه
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی با عنوان «پایش امنیت سرمایهگذاری» آورده است: متأسفانه جمعیت جدید شاغل دارای ویژگیهایی هستند که آنها را در برابر کاهش تقاضای ناشی از شیوع بیماری کرونا آسیبپذیر میکند. اشتغال ایجاد شده اشتغالی است که نه توسط بخش دولتی یا شرکتی و کارخانهای، بلکه توسط بخش غیرشرکتی، در بخش خدمات و بنگاههای زیر پنج نفر کار کن بوده است و با تمرکز بر خدماتی مانند خردهفروشی و عمده فروشی، تعمیرات، حملونقل، واسطهگری، خدمات مواد غذایی و … ایجاد شده است. لذا این مشاغل که با وضعیت شغلی «کارکن مستقل» طبقهبندی میشود، غالباً دارای قرارداد نیستند و تحت پوشش بیمه قرار نمیگیرند. این گروه از شاغلان عمدتاً مشاغل تماموقت ندارند و در موقعیتهای شغلی ناپایداری مشغول هستند که عمدتاً به تقاضای خانوارها و حضور آنان در خارج از خانه وابسته است./مهر